dilluns, 25 de maig de 2015

Què han fet els espluguins el 24M?

La "festa post-electoral" a l'Ateneu d'Esplugues, amb presència dels equips de campanya de la CUP-PA (1 regidor) i de Canviem Esplugues (CE; 1 regidor), així com de candidats de llista d'ERC (amb dos regidors, de manera que Hermínia Villena seurà al consistori), tenia un cert ressò triomfalista.

Vegem, però, què han fet els espluguins convocats a les urnes (34.738) el diumenge 24 de maig:
- la majoria minoritària (14.786; 42,56%) s'ha abstingut.
- 7.513 persones (21,63%) han votat PSC-CP, obtenint 9 regidors.
- 2.331 persones han votat C's (6,71%), obtenint 2 regidors.
- 2.027 persones (5,84%) han votat ERC-GxE-Avancem-AM, obtenint 2 regidors.
- 1.970 persones (5,67%) han votat PP, obtenint 2 regidors.
- 1.935 persones (5,57%) han votat ICV-ME-AS CAT-E, obtenint 2 regidors.
- 1.578 persones (4,54%) han votat CiU, obtenint 2 regidors.
- 1.156 persones han votat CUP-PA (3,33%), obtenint 1 regidor.
- 1.135 persones han votat CE (3,27%), obtenint 1 regidor.
- 288 persones (0,83%) han votat PxC.
- 239 persones (0,69%) han votat en blanc.
- 140 persones (0,40%) han fet vot nul, per bé que alguns d'aquests vots nuls eren de paperetes blanques.

dijous, 7 de maig de 2015

Processos constituents i continuïtat jurídica

Avui a Can Basté, Pablo Iglesias ens ha dit, en poques paraules, que el referèndum sobre la independència no és possible per raons jurídiques, de manera que qualsevol procés constituent "català" requereix l'obertura prèvia d'un procés constituent "espanyol".

Acceptem per un moment les premisses. La premissa jurídica general sobre els límits i la premissa particular sobre la jurídica. Com convocar una Assemblea Constituent amb aital respecte a la continuïtat jurídica? Algú dirà que caldria primer reformar la Constitució per poder convocar-la. D'altres, que l'Assemblea seria prèvia a qualsevol reforma. En tot cas, el mur dels 2/3 del Congrés, 2/3 del Senat, eleccions generals, 2/3 del Congrés, 2/3 del Senat i referèndum és una tasca hercúlia. Possible, és possible. Però és molt més probable un col·lapse de facto del sistema constitucional, que ens deixés a tots atrapats en una continuïtat fictícia.

dimecres, 6 de maig de 2015

Una fiscalitat municipal justa, ambiental i solidària

La Plataforma per una Fiscalitat Justa, Ambiental i Solidària ha tramès unes 45 propostes de fiscalitat municipal a les candidatures de les eleccions locals del 24 de maig del 2015.

Vegem-ne alguns exemples:
- per un Impost de Béns Immobles (IBI) més just, proposen: a) introduir equitat entre municipis i entre la mateixa ciutadania amb una valoració cadastral més periòdica (de 8 anys com a mínim); b) reforçar la progressivitat de l'IBI a través del gravamen d'acord amb el valor de la propietat i reduir els coeficients per a immobles residencials; c) bonificar l'import de l'IBI en casos de desocupació o d'ingressos inferiors a l'SMI; d) introduir criteris ambientals (bonificacions per a habitatges eficients, d'aprofitament d'energia solar; e) desincentivar els pisos buits (recàrrec del 50%); f) revisar les exempcions d'IBI per interès general, i orientar-les a l'activitat més que no pas al subjecte.
- impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM): a) regular l'impacte contaminant (amb un augment progressiu per als vehicles molt contaminants); b) aplicar i publicitat bonificacions per a vehicles elèctrics o híbrids; c) afegir variables de cost, emissions i d'antiguitat
- impost sobre l'activitat econòmica (IAE): a) bonificacions per a activitats empresarials que comencen i encara no tenen beneficis; b) bonificacions per la creació de llocs de treball amb contracte indefinit; c) bonificacions per preservació del medi ambient i accessibilitat; d) dedicar més recursos personals i financers a inspeccions.
- impostos sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO).
- impost sobre el valor dels terrenys de naturalesa urbana (IVTNU): a) ajustar millor l'impost al valor dels béns immobles; b) exempció en casos de desonament.

Les propostes fan referència a evitar els sobrevostos abusius en serveis municipals gestionats per empreses privades. No pas menys important, són les garanties en matèria de transparència i participació en el pressupost municipal.