Takis
Fotopoulos va nàixer a Quios, el 14 d’octubre del 1940, però des de ben petit
la seva família es traslladà a Atenes. Es va graduar en Economia i Ciència
Política, i en Dret, a la
Universitat d’Atenes, estudis compaginats amb la militància
política i sindical. Als 26 anys va aconseguir una beca per ampliar estudis a la London School of Economics
(LSE). Eren uns anys d’especial desenvolupament de la LSE, però també del moviment
estudiantil londinenc. Els esdeveniments s’acceleraven tant a Londres com a
Atenes. En el 1967, una junta militar pren el poder a Grècia. En el 1968, una
onada de protestes obreres, juvenils i estudiantils somouen tot el continent.
Fotopoulos queda vinculat a l’esquerra marxista grega. Des de Londres, milità
en els Grups Socialistes Revolucionaris. En el 1969, esdevé professor
d’economia en el Polytechnic of North London, funció que mantindria fins el
1989.
L’onada
revolucionària fou prou forta com per fer caure la junta militar grega (1974) i
per sotraguejar l’àmbit acadèmic tant britànic com continental. Però el colp
definitiu quedà lluny, entre impotències i renúncies. La revolució
neoconservadora que encarnen les victòries electorals de Margaret Thatcher
assenyalen un canvi de corrent.
En
aquesta sèrie, de Fotopoulos, ens interessen les seves idees sobre “democràcia
inclusiva”. En el 1989, Fotopoulos havia començat a editar la publicació
Society & Nature, on qüestions socials i ambientals
anaven de la mà. La publicació, significativament, passà més tard a dir-se
Democracy & Nature. Fotopoulos, incardinat en les
tradicions del socialisme més o menys llibertari, volia beure en les fonts del
socialisme revolucionari: la democràcia radical. Per comptes de dir-ne radical,
Fotopoulos en va dir “inclusiva”, i així la publicació per ell editada saltava
al ciberespai com a
International
Journal of Inclusive Democracy i es formava la Xarxa Internacional
per la Democràcia
Inclusiva.
Fotopoulos
començà a parlar de “democràcia inclusiva” en el 1997. Es tractava d’un nou
projecte que sintetitzava les tradicions del socialisme democràtic i llibertari
i del moviment ecologista radical. En
Towards an Inclusive
Democracy assenyalava:
El
col·lapse del “socialisme real”, que confirmà la fallida del moviment
socialista per assolir una síntesi de les demandes d’autonomia i igualtat, la
degradació paral·lela de la socialdemocràcia en una part integral del consens
neoliberal, i la universalització consegüent de l’economia de mercat, han
intensificat la crisi que començà fa uns dos segles, quan s’establí el sistema
de l’economia de mercat i democràcia representativa. L’establiment de
l’economia de mercat en particular fou instrumental en la creació de l’actual
concentració enorme de poder, actualment accelerada per la globalització. Però
és la concentració de poder la que és la causa fonamental de l’actual crisi
multi-dimensional: política, econòmica social i ecològica.
Fotopoulos
constava la necessitat de
formular
un nou projecte alliberador. Aquest projecte s’hauria d’adreçar a la negació de
la concentració de poder, i alhora seria la síntesi, però també la
transcendència, de dos dues grans tradicions històriques, les socialistes i les
democràtiques, així com de les tendències radicals dins dels moviments
ecologista, feminista i autònom. Avui, aquest projecte no pot tindre cap altre
contingut que el d’una democràcia inclusiva i el seu objectiu explícit hauria
d’ésser la distribució igual de poder entre els ciutadans: en el nivell
polític, a través de la democràcia directa, en el nivell econòmic a través de
la democràcia econòmica, és a dir d’una nova forma d’organització econòmica més
enllà dels sistemes fallits de l’economia de mercat i de la planificació
central, així com al nivell social més ample. La democràcia inclusiva, doncs,
no és cap utopia sinó que, en efecte, potser és l’única via realista de sortida
de la crisi crònica i avui generalitzada en un esforç per integrar societat amb
política, economia i natura.
Per
Fotopoulos, la concentració de poder és el resultat de l’economia de mercat. En
aquest sentit, una democràcia econòmica, per ell, hauria de superar l’estat, el
mercat i la moneda.
El
projecte de “democràcia inclusiva” cal entendre’l, segons Fotopoulos, com un
“projecte antisistèmic”. Quin lloc ocupa aquest projecte? Fotopoulos deia fa
uns mesos, en referència a l’esclafament de les revoltes de Londres de l’estiu
passat, que “
els aixecaments espontanis mai no poden enderrocar un
sistema sòcio-econòmic (encara que sí el seu personal polític), si no recolzen
en un moviment polític organitzat amb el seu propi projecte antisistèmic, la
seva pròpia visió de la societat futura i una estratègia transicional per
moure’s d’ací a allà”.
Fotopoulos
no té pèls a la llengua. Després d’haver repartit llenya entre els
espontaneïstes, passa a veure-se-les amb “l’esquerra degenerada” (inclosa que
la va d’ecosocialista i transformadora), amb els discursos moralistes (de dreta
o d’esquerra) sobre la crisi o amb allò que ell qualifica de “teories del
desastre” i dels seus efectes desmobilitzadors i desorientadors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada