divendres, 11 de gener del 2008

La data de copyright de Genes IX

Genes, editat per Benjamin Lewin, és un dels llibres més utilitzats en els cursos universitaris de genètica molecular, especialment en els primers. Les successives edicions han introduït nous aspectes de la genètica molecular, han procurat fer el text més entenedor, millorar l'organització dels temes o la part gràfica (tan important en una obra com aquesta).



Recentment ha sortit la novena edició, titulada com les anteriors en números romans, o sigui Genes IX. Però, com de recentment. El primer contacte el vaig tindre dilluns passat, dia 7. Vaig pensar, "goita com passa el temps, ja Genes IX, quan em sembla que fos ahir que fullejava un flamant Genes IV a la biblioteca de la facultat". Vaig consultar l'índex, tot comprovant que els temes apareixen encara en una ordenació no del tot satisfactòria (jo els agruparia en set blocs: estructura química dels àcids nucleics, replicació de l'ADN, transcripció de l'ADN en ARN, traducció de l'ARN a proteïnes, transposició, interferència gènica, genòmica i tècniques d'ADN recombinant). I vaig passar a la primera pàgina. Allà s'hi consignava com a data de copyright: 2008. Si us hi fixeu en la pàgina web de la casa editorial, Jones and Barlett, també ens diuen això mateix "© 2008".

Com és possible? En menys de set dies l'han imprès i encara hi ha hagut temps perquè algú el comprés i el posés en aquesta lleixa. I encara algunes pàgines ja semblaven una mica rebregades, la qual cosa encaixava encara menys.

Òbviament, la revisió del text fou enllestida fa uns quants mesos, i la impressió ja devia ésser al carrer fa setmanes. Què els hi costava dir "© 2007"? Molt senzill, dir-ho, implicava que quan sigui entrat l'any 2008 direm: "goita, l'edició de l'any passat". Tampoc no és que la genètica molecular avanci ara mateix a un ritme que les coses velles d'un any (o de cinc, si m'apureu) siguin antigalles inutilitzables. Però per qüestió d'imatge dir "2008" a principis del 2008 és millor que dir "2007".

No n'hi ha per tant, direu. Bé, però quina no seria la temptació de posar dates de copyright avançades, no un any sinó dos o tres. I si el llibre no és acurat amb la data de composició, ho serà amb les dades que doni el text?