En dissenyar una ambientació futurista, sobretot quan es tracta d'un futur proper, a tocar en qüestió de dècades o d'un segle al més, sempre s'hi fa un esforç de presumir l'evolució del present, més o menys continuïsta, més o menys rupturista. Cal pensar, per exemple, en l'evolució del mapa polític. Veurem dos exemples d'ambientació futurista, creada per dos jocs de rol, on una Catalunya més o menys completa esdevé independent.
Twilight 2000 fou dissenyat el 1984 per un equip del Game Designers' Workshop format per Frank Chadwick, Dave Nilsen, Loren K. Wiseman i Lester W. Smith. Una època on la perspectiva d'una Tercera Guerra Mundial entre l'OTAN i el Pacte de Varsòvia es considerava, simplement, una qüestió de temps. Els dissenyadors del joc suposaven que l'esclat arrencaria el 1995 amb una sèrie de conflictes fronterers entre la Unió Soviètica i la República Popular Xinesa. El 1996 un colp militar conduïa a la reunificació de les dues repúbliques alemanyes. El nou estat alemany entrava en guerra amb les tropes soviètiques desplegades al territori oriental. Malgrat que l'OTAN provà de restar al marge, la situació degenerà aviat en una guerra convencional d'abast europeu, entre un bloc i l'altre. El 1997 començaven, però, els primers atacs nuclears. L'escenari, el 2000, era post-apocalíptic. La primera edició del joc adjuntava un mapa polític d'Europa. Gran part de la Catalunya sota dominació espanyola havia esdevingut independent. La raó era el col•lapse del govern espanyol, que amb prou feines pot fer res davant la proclamació d'independències de les nacions oprimides. Bandes de guàrdies civils i de militars, això sí, vaguen per l'antic territori espanyol, vivint de saqueig i d'extorsions. Tret de la independència del Principat i de la guerra nuclear, per aquest particular Twilight 2000 no s'allunya gaire de la realitat...
No va haver-hi cap guerra mundial entre l'OTAN i el Pacte de Varsòvia. El Pacte de Varsòvia es va desfer, com la mateixa Unió Soviètica, i el procés d'unificació d'Alemanya fou pacífic. És lògic que en l'actual context la perspectiva catastrofista sigui substituïda per una perspectiva evolucionista.
És el cas de Transhuman Space, dissenyat per David L. Pulver el 2002 per a Steve Jackson Games. Ens situem en el 2100. Som davant d'un món multipolar: hi ha un Bloc Xinès (que compta amb el suport d'Iran i Pakistan), la Unió Europeu, un Bloc Americà, una Aliança del Pacífic (encapçalada pel Japó i Austràlia), un Bloc Indi, una Unió Caribenya (liderada per Cuba), una Coalició Sud-africana, una Aliança Socialista Transpacífica (formada per diversos països del sud-est asiàtic i de la Sud-amèrica pacífica, guanyats per guerrilles comunistes), un Bloc Rus i un Califat Islàmic (els Països Àrabs i Sudan). A grans trets els estats del 2002 es conserven, però hi ha alguns estats multinacionals, d'origen dinàstic o colonial, que donen lloc a nous estats.
Si us hi fixeu en el mapa hi apareix un estat català independent, dins la Unió Europea. El quadern del joc ens ho explica:
The eastern portions of Spain always retained a distinct ethnic and linguistic identity, long submerged under the dominance of Madrid. With local governments tracking on increasing importance under the European Union, Catalonia finally gained its independence in 2031. Today Catalonia is a prosperous Fifth Wave nation. It is particularly well-known for its entertainment industry. Many popular virtualities are produced in Barcelona's studios.
Això de Cinquena Ona (Fifth Wave) es una expressió econòmica de l'època. Per classificar el desenvolupament econòmic d'un territori, es parla de cinc ones:
- Primera Ona: revolució neolítica.
- Segona Ona: revolució industrial.
- Tercera Ona: era de la informació. Fa referència a la revolució informàtica encetada fa uns 100 anys.
- Quarta Ona: revolució biotecnològica. Si bé comença en paral•lel amb la tercera ona, l'expressió s'hi refereix al moment on la biotecnologia pren un paper de més gran volada.
- Cinquena Ona: caracteritzada per l'aplicació de tecnologies com la memètica (manipulació i transmissió de pensaments i idees), la nanoenginyeria i la intel•ligència artificial.
Així Catalunya es troba dins l'àrea més desenvolupada: la Unió Europea que, conjuntament, amb l'Aliança del Pacífic ja han entrat de ple en la Cinquena Ona. L'enginyeria genètica, la reproducció assistida, la formació de parahumans, la creació de bioroids, etc., són el pa de cada dia. Si bé Catalunya, on l'estètica es perd, és més aviat especialitzada en la producció de virtualitats (que va més enllà de la pura audiovisualitat dels nostres dies, amb sensibilitat tàcil, olfactiva i gustativa). La Unió Europea, no obstant, no té tant de protagonisme en la colonització espacial (hi ha colònies a Mart, la Lluna, en l'òrbita terrestre i en els punts co-orbitals, en diversos planetes i asteroides del Baix Sistema Solar i s'han començat a implantar colònies a Tità i d'altres llunes de Saturn), ja que aquesta empresa va més aviat a càrrec de xinesos (encara instal·lats en la Tercera Ona, pobrets) i nord-americans (que encara són a la Quarta Ona) .
Lligams:
- Transhuman Space, separatista?, debat a Vadejocs.cat
- Mapa de l'Espanya futura, de Marc Belzunces, que dibuixa un futur basat en pressupòsits similars als dels dos jocs esmentats.
1 comentari:
Només un aclariment: l'enllaç del debat es troba a terradejocs.com, no pas a vadejocs.cat.
Publica un comentari a l'entrada