divendres, 12 d’octubre de 2007

Dia de la Raça... però de quina?

Avui és la Diada de la Mare de Déu del Pilar (1967 anys, si us creieu l'aparició). Google també recorda que avui és l'aniversari del neixement de Luciano Pavarotti a Mòdena (72 anys, si us creieu les biografies oficials). També és l'aniversari del primer avistament de terra "ultra-atlàntica" per part de l'expedició de Cristòfor Colom (515 anys, si ens creiem els diaris de l'Almirall o, en tot cas, la versió que ens ha arribat).

La falera colombina pel 12 d'octubre data de fa poc més d'un segle. Fou en les celebracions del "Quart Centenari" (1892), a banda i banda de l'oceà, que s'insistí en la data com la "Descoberta d'Amèrica". Així s'impulsa als EUA el Columbus' Day, que s'entén alhora com una celebració de la comunitat italo-americana. És en l'època d'Antoni Maura, el 1919, a vint anys de la pèrdua de les darreres colònies espanyoles d'Amèrica, que s'institueix la "Fiesta de la Raza". Paral·lelament s'estableixen diades similars pel 12 d'octubre en diversos països de l'Amèrica 'Espanyola'. El 1958, el govern franquista, en plena fal·lera per integrar-se en el "sistema" de les Nacions Unides, canvia la denominació de "Día de la Raza" per la de "Día de la Hispanidad". Aquesta revisió inicia un període de "reconsideracions" de la Diada. Uns la declaren "Día de Encuentro", uns altres la transformen com a Diada dels Pobles Indígenes, i, a la fi, a Catalunya diem allò de "Res a Celebrar".

En quina raça pensaven els coetanis d'Antoni Maura? Evidentment, en la Raça Hispànica, els pobladors autòctons i eterns de la Península Ibèrica i illes adjacents (Balears i Pitiüses), que havien fet una certa escampadissa per les Amèriques arran de, precisament, el 12 d'octubre. Aquesta "Raça Hispànica" s'entenia sobretot en contraposició d'altres "races" europees, particularment la francesa i la britànica, les quals conservaven encara políticament els seus imperis multicontinentals.

En fer la reformulació americana del "Día de la Raza", la cosa es transforma una mica. La "Raza", així, s'entén com una "ètnia" basada en la "lengua común" i en el "catolicismo". El mestissatge entre els colons blancs, els esclaus i emancipats negres i els indígenes més o menys aculturats, s'incorpora a la definició de la "Raza". I és sota aquest concepte que existeixen organitzacions com el "National Council of La Raza". L'ideal tipològic del membre d'aquesta "Raza" ha canviat amb els anys: en els anys 1920 hom imaginava una tipologia europea lleugerament mestissada; en els anys 2000 hom imagina una tipologia ameríndia lleugerament mestissada d'africana i d'europea.

En el marc de l'extrema dreta contemporània de països com Espanya o Argentina, quan es pensa en la "Raza", es pensa en quelcom diferent. Hi ha la idea de la "raça blanca" o la "raça europea". El 12 d'octubre es presenta com un dels possibles "dies de la raça". Al capdavall, el 12 d'octubre assenyala l'arribada d'europeus a les Amèriques. En aquestes terres, els europeus trobarien la base material per iniciar el període d'acumulació primitiva, sense el qual no s'arriba a l'època daurada de l'imperialisme europeu, la segona meitat del segle XIX. I justament seran els "poble euro-americà" el qui encapçalarà l'American Century o Pax Americana en la qual encara vivim. Sense el 12 d'octubre, d'acord amb aquesta visió racialista, els pobles europeus no haurien pogut mai depassar als pobles del Centre d'Afro-Euràsia (l'Islam, per simplificar) i els pobles de l'Orient (la Xina, també per simplificar). L'esperit del 12 d'octubre és, doncs, un esperit de conquesta imperial que, perdut, arrossega els pobles europeus a caure sota el jou d'Orient. El problema essencial de tot aquest discurs "paneuropeu", amb més d'un segle d'antiguitat, és que, com diria Hobbes, "l'europeu és un llop per un altre europeu".

És, doncs, la raça una construcció social, com insisteixen els antropòlegs PC? Bé, òbviament n'hi ha prou amb veure el significat de la "Raza" entre els reivindicadors i denostadors del "12 d'octubre". Hom tria criteris definidors tant variats com l'aspecte físic (color de la pell, dels cabells i dels ulls, morfologia facial i quatre poques coses més), la llengua, la religió tradicional o conceptualitzacions geopolítiques. Els que defineixen "La Raza" d'acord amb criteris culturals "latinos" s'esparveren de veure la definició "biològica" o "genealògica". I aquests darrers s'horroritzen de veure que els posen en la mateixa "Raza" que l'indígena cocaler dels Andes o el pescador afrocaribeny de Mosquítia. S'obliden justament que el 12 d'octubre obrí la porta a l'expansió dels pobles europeus i a l'ineludible ofegament d'aquests mateixos pobles en l'oceà mundial.