diumenge, 3 de juliol de 2011

Sant Llorenç Savall inicia el Correllengua 2011 amb homenatge a Joan Oliver/Pere Quart



Enguany es commemora el 25è aniversari del traspàs de Joan Oliver (*Sabadell, 1899) que signà l’obra poètica com a Pere Quart. El vincle d’Oliver amb Sant Llorenç Savall se centra en el Marquet de les Roques, el mas del segle XII adquirit per l’avi, l’industrial i financer Antoni Oliver, reconvertit en finca modernista en 1896, i que restà patrimoni familiar fins el 1941, quan passà als Valls. El Marquet de les Roques fou un dels centres del grup d’escriptors sabadellencs format pel propi Oliver, per Francesc Trabal o per Armand Obiols. Els actes d’avui començaven a les 11 del matí amb una cercavila amb geganters i grallers de la Quadrilla d’en Joan Muntada, seguida per una representació d’Allò que tal vegada s’esdevingué, a càrrec de l’Agrupació Cultural Set. Després de les intervencions del Secretariat Nacional de la CAL, organitzadora del Correllengua, i de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Sant Llorenç, qui ha parlat ha estat Ignasi Riera. Riera, ara resident a Madrid, és nebot d’Oliver, i ha fet una glosa de la figura del seu oncle, sense amagar, en un gest que l’honora, els justos retrets que un Pere Quart octogenari feia als protagonistes de la transició-claudicació (Riera era llavors militant destacat del PSUC). L’actuació coral ha anat a càrrec de la Coral de Sant Medir i de la Coral “Els Emprius”, que han conclòs amb una actuació conjunta.


El Manifest del Correllengua 2011 ha estat redactat per en Cesk Freixas, lectura que ha precedit l’encesa de la Flama del Correllengua a càrrec d’un grup de joves de Sant Llorenç. Els actes del matí han estat tancats amb una altra memorable actuació de Jaume Calatayud i Vicente Monera, amb el títol “Joan Oliver, l’home/Pere Quart, el poeta”. Els textos triats i comentats de Calatayud fan una succinta anàlisi de classe de la trajectòria vital i literària de Joan Oliver/Pere Quart, de les relacions amb autors contemporanis (des de Francesc Trabal fins a Xavier Benguerel). Monera ha sortit molt ovacionat i lloat. En aquesta ocasió, Monera s’ha permès d’introduir per a un poema, El burgès, no pas música pròpia sinó la de Quico Pi de la Serra. La lletra de Pere Quart, la música de Pi de la Serra i la interpretació de Monera, ens presenten aquestes tres èpoques, separades per llargues dècades d’ensopiment, de qüestionament de l’ordre vigent.


A la tarda, s’ha fet una visita al Marquet de les Roques, sota el guiatge del Masover. El Marquet de les Roques, després de la desaparició de la darrera hereva dels Valls, passà a propietat de la Diputació de Barcelona. Les profanacions de l’espai escaigudes en els anys de la llarga nit franquista, convertit en lloc de trobades feixistes, es tornen ara en incertesa. Només un espai del casal es destina a la difusió del llegat d’Oliver i de la Colla de Sabadell, o a recordar l’obra de l’arquitecte, Juli Batllevell, mentre el gros de l’edifici es troba en un estat deteriorat.







La imatge del Correllengua 2011, amb les estelades flamejants, és obra de l’autor espluguí Joan Sanagustín, creador també de la imatge d’Esplugues Decideix